Bamboe Maffia - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Bart en Han - WaarBenJij.nu Bamboe Maffia - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Bart en Han - WaarBenJij.nu

Bamboe Maffia

Door: Bart (en Han)

Blijf op de hoogte en volg Bart en Han

10 September 2013 | China, Tsjoengking

Het is alweer een tijdje geleden, dus allereerst willen we iedereen bedanken voor de leuke comments! En Elzet, we hebben de familie van de tandarts gevonden! :) Ze zitten niet alleen in Beijing maar door het hele land verspreid... in elke uithoek vinden we er wel een paar.

Ondertussen zijn we net terug van Mt. Everest, maar eerst gaan we een maandje terug naar China, waar het ook leuk was! En we goed vakantie hebben gevierd op onze vakantie!

We waren gebleven in Chongqing, waar we niet zoveel aan vonden, omdat we al genoeg steden gezien hadden. We kwamen met de bus aan, en het was wat gedoe om de stadsbussen te vinden hier. Vragen hielp ons niet echt, want 10 chinezen gaven 10 verschillende antwoorden... Anyway, de bus gevonden, het hostel gevonden (prima, alleen 4 verdiepingkjes omhoog klimmen met de backpacks), en daarna een rondje door de stad gelopen. We zagen een leuk marktje, en vonden daar de vreemdste waren in de aanbieding. Bij een aantal shops stonden buiten een kist met levende eenden, kippen en duiven. Als je jouw dier had uitgekozen werd het ter plekke voor je van het leven beroofd, daarna in een soort wastrommel gegooid (waar de kip zonder kop nog even verder liep tot hij echt dood was), geplukt en daarna geroosterd met een gasbrander. Je zou er bijna vegetariër van worden! Bij een vaag tentje hebben we heel goedkoop en heel lekker gegeten, en daarna zijn we terug gegaan naar het hostel om wat foto’s up te loaden, en dergelijke. De dag erna hebben we de stad bekeken, maar behalve wat semi krottenwijken hebben we niet veel leuks gezien, en we waren er nog meer van overtuigd dat het tijd werd om het platteland eens te gaan opzoeken. Uiteindelijk nog wat shopping malls bezocht, ook om even aan de hitte te ontsnappen, waar de prijzen bij de H en M duurder waren dan bij ons!
‘s Avonds weer alle spullen ingepakt, de metro genomen naar het treinstation, en de trein naar Guilin genomen. Deze trein was een slaaptrein (hard-sleeper) en dat beviel eigenlijk best goed! Er was wat meer ruimte, en de bedden waren prima. Het was wel een beetje vreemd om te zien, dat de luier van de baby werd verschoond op het onderste bed, zonder iets eronder: Er kwamen dus poepvlekken op het laken waar de moeder vervolgens zelf op ging zitten. Misschien een truc om de hele bank voor haarzelf te claimen? Maar de tijd (en de pagina’s game of thrones) vlogen om, en we arriveerden in Guilin. Onderweg zagen we al dat het landschap heel erg mooi was, ik denk wel het mooiste uitzicht vanuit de trein tot nu toe. Guilin is een relatief kleine stad, met mooie karstbergen eromheen. Hier konden we lopen naar het hostel, en ongeveer meteen aanschuiven bij de all-you-can-eat BBQ. Hier leerden we gezellige Engelsen kennen, waar we twee dagen mee bier gedronken en gekletst hebben. De eerste dag in Guilin hebben we fietsen gehuurd, en voor het eerst in een Chinese stad gefietst. Dat viel eigenlijk reuze mee, er zit een soort orde in de chaos, en veel bellen natuurlijk! Guilin was ook wel een stuk rustiger dan bijv Beijing. Elke karstberg in de stad kon je beklimmen, maar daar moest je voor betalen. Wij zuunig, dus alleen heerlijk rond gefietst en heerlijk gegeten bij een local tentje. O.a. ongepelde garnalen gefrituurd gegeten, kop en al, hmmmm! ’s Avonds in het hostel hebben we de boot geboekt over de rivier de Li naar Yangshuo. Dat is een heel erg toeristische reis, maar erg mooi, want je ziet overal de mooiste karstbergen langs de rivier.

Avondje zuipen, en de dag erna vroeg in de ochtend hadden we weer een mooi dealtje gemaakt en de goedkopere Chinese boot genomen, en we werden opgehaald bij het hostel. Een hele touringcar voor ons tweeën, wat een luxe dachten we! Onderweg naar de boot werd die langzaam gevuld met Chinezen echter, en een meisje bleef de hele busreis gekke bekken trekken. Dat zou de hele bootreis zo doorgaan, en een paar dagen later in een andere bus weer! :) Na anderhalf uur! (we dachten dat het een kwartier was) kwamen we bij de boot aan, en we moesten eerst op een klein vlotje en daarna overstappen op de “riviercruise” boot. Bij dat overstappen (met 2 backpacks per persoon), vanaf een gammel vlotje, kwam de Chinese mentaliteit weer naar boven: Eigen hachie eerst! Bart kon zich met moeite staande houden, terwijl een Chinees eerder op de boot probeerde te komen. Hanneke vertelde die Chinees op duidelijke wijze even de waarheid! Je kunt natuurlijk wel raden in welke cabine die Chinees even later kwam zitten... Aan het eind van de middag deed deze Chinees (en wij tegen hem) wel aardig, en kregen we zelfs sardientjes van hem! En ja, weer met kop en al, heeeerlijk!

Karstbergen mooi mooi, etc etc (zie foto’s), we werden gedropt in Yangshuo, een mooi, toeristisch dorpje waar ook veel mensen heen komen om te bergbeklimmen. Maar we moesten een stukje terug, want we hadden in Xingping (een rustig dorpje aan de Li) een hostel geboekt. Daarvoor moesten we met de hele bagage het dorpje door, dus we probeerden een minibusje te regelen. Die vroegen aan ons de toeristen (=buitenlandse toeristen) prijs, want we zagen een Chinees veel minder betalen. Zelfs de verkoopster daarmee confronteren maakte niets uit, ze was standvastig, een kwaliteit die ik minder en minder bewonder in mensen. Dus Hannie en Bart aan de loop en al snel liep een jonge Chinese kerel met ons mee en begon honderduit te vertellen over hoe hij hier in de zomer verbleef en of hij ons kon helpen. Het jammere van reizen vind ik dat je heel wantrouwig wordt, zelfs ten opzichte van dit soort mensen omdat je bang bent dat ze je een poot aannaaien. Terwijl veel mensen (zoals deze jongen) alleen maar gezellig willen kletsen of helpen. Enfin, lokale bus genomen naar Xingping, onderweg bij bushalte 3 de groente ingeladen, uitgeladen bij bushalte 9. Bij bushalte 5 een vrachtwagen onderdeel ingeladen, uitgeladen bij bushalte 13. Gedropt bij het hostel, en eindelijk begon (een beetje) onze vakantie!

Xingping is namelijk een heerlijk relaxt dorpje, met een hele mooie omgeving eromheen, waar we twee nachten bleven, en daarna (dat hadden we al geboekt) gingen we naar een ander dorpje (Ei Shan Men) waar we een super hostel hadden geboekt voor 5 nachten. Dit hostel, de giggling tree, werd gerund door een Nederlands stel, en ligt heerlijk op het platteland en heeft (jawel) een buiten zwembad! Maar eerst dus Xingping, waar we een dag een mooie wandeling hebben gemaakt naar een vissersdorpje, over de karstbergen en langs de Li. Dat vissersdorpje viel een beetje tegen, maar de wandeling was de moeite waard. Daar wilden we een bamboe bootje terug nemen, en ons was al verteld dat een vrouwtje ons zou verwelkomen in het dorpje. Dit was het eerste contact met de bamboemaffia! Dit vrouwtje stuurde ons eerst naar allerlei winkels, waar prullaria te koop was, maar wij wilden gewoon het dorpje zien. Toen liepen we naar de rivier om pootje te baden, en begon ze te vragen of we een bamboe vlotje terug wilden nemen. Wij vroegen hoeveel het kostte, en het kostte 150 yuan (20 euries). Volgens ons was het twee minuten en we boden 50 yuan. Uiteindelijk zakte ze naar 100, maar lager wilde ze niet gaan. Dus besloten we maar terug te lopen, omdat we verschrikkelijk standvastig zijn! Het vrouwtje volgde ons tot we weer uit het dorp waren. Achteraf bleek dat, omdat ze niet wilde dat we zelf gingen onderhandelen met de mannen op de bamboe bootjes: Zij controleerde de boel in het hele dorp. Die avond zijn we de karstberg in het dorp beklommen, die werkelijk waar een fantastisch uitzicht gaf over de Li rivier en de omgeving! Het uitzicht vanuit Xingping is zo beroemd, het staat op het briefje van 20 Yuan. Op de weg terug naar beneden (in het donker, gelukkig hadden de andere mensen lampen bij zich) raakten we aan de klets met Betsy, een Amerikaanse die op bezoek was bij haar vader. Die ontwierp golfbanen/resorts op een eiland onder Hong Kong. Samen met haar hebben we gezellig gekletst en gegeten daarna. De tweede dag hadden we een fietstocht gemaakt in de ochtend, door het mooie platteland.

Hierna vertrokken we weer met de bus naar Yangshuo, en daar pakten we een taxi naar de Giggling tree, het leuke hostel in het andere dorpje. Dat bleek het ook te zijn, al was het wel een beetje een Nederlands vakantieparadijs, waar veel Nederlandse gezinnen verbleven. Ook veel gezinnen met geadopteerde Chinese kinderen, het was er in ieder geval oud-Hollands gezellig! Met frietje oorlog op de kaart! Hier verbleven we uiteindelijk 5 nachten, en hebben we vooral heerlijk gerelaxt, en verder heeft Hanneke een leuke kookcursus gedaan, een dagje Yangshuo in de regen, en hebben we een fietstocht gemaakt naar Moon Hill. Oh ja, Hanneke wilde nog wat vertellen over de kookschool:

Hahaha, ja de kookschool was superleuk! Eerst hebben we op de markt van Yangshuo uitleg gekregen over allerlei producten (waar ook slangen te koop waren en waar een gevilde hond aan een haak hing). Daarna hebben we elk 5 gerechten gemaakt en lekker opgegeten, waaronder beerfish, yangshuo-style eggplant en gestoofd gehakt in pompoenbloemen en tofu en champignons. De recepten kregen we mee naar huis dus degene die het aandurft moet over een maand of 8 maar komen proeven als we weer in Nl. zijn. Hier is Bart weer...

Een dag hebben we een wandeling gemaakt en toen kwamen we voor de tweede keer in aanraking met de bamboe maffia! Vlakbij het hostel moesten we de rivier over, en dat zou volgens de eigenaren 10 yuan moeten kosten. De rivier was ook 20 meter breed, dus meer zou belachelijk moeten zijn. Bij de rivier aangekomen, lagen wel 50 bamboevlotjes met werkloze bamboechauffs, te wachten. Je kon de rivier bijna overlopen over de vlotjes! En wederom kwam 1 vrouwtje ons tegemoet, “Bamboo, Bamboo” roepend. Wij vragen hoeveel, zegt ze 20 yuan. Wij zeggen, nee, de prijs is 10 yuan, we hebben het gecheckt! Maar ze wilde niet zakken, en zodra ze even wegliep gingen wij onderhandelden met een bamboechauff, die ons wilde meenemen voor 10 yuan. Maar op het moment dat hij het vrouwtje zag aankomen was de deal voorbij. Toen zagen we verderop een dam liggen... Met een beetje natte voeten konden we toen vanaf de overkant zwaaien naar het vrouwtje met ons 10 yuan biljet om te laten zien dat ze nu helemaal niks verdiend had!

Na nog een laatste relax/lees/zwem dag vertrokken we naar Hong Kong met de slaapbus. Meer over dit avontuur leest u volgende keer op deze plek! (Misschien wel morgen).

• 10 September 2013 - 18:54

Karin:

Super avontuurlijk! Met gelukkig wel wat herkenbare stukken! Haha alleen garnalen en sardientjes met de kop er nog aan? Have fun! X karin

• 10 September 2013 - 19:03

Pim:

GAAAAAAFFF!

Ga door met vertellen, niet stoppen!
    Ik wil het allemaal weten!

Chips...ik kijk nu al uit naar morgen :)

• 10 September 2013 - 20:01

Karin:

Hahahaah jaaaah zo herkenbaar! Ook dat wantrouwige. En dat laatste geniaal, had ik ook gedaan! Volgend jaar wil ik twee maanden naar mongolie... had ik net iets eerder besloten dan jullie weblog. Dus het kan zijn dat ik nog wat vragen op jullie afvuur ;) Veel plezier daarzo!

• 11 September 2013 - 23:03

Martine:

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ik keek er al echt naar uit om weer eens iets van jullie te horen. Heb net deel 2( hong kong) gelezen en ben zeer benieuwd naar het vervolg.