Groetjes vanuit Kiev! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Bart en Han - WaarBenJij.nu Groetjes vanuit Kiev! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Bart en Han - WaarBenJij.nu

Groetjes vanuit Kiev!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Bart en Han

08 Juli 2013 | Oekraïne, Kiev

Привіт з Києва, Україна

Ons eerste verlag vanaf onze reis!
De laatste 1,5 week voor ons vertrek waren nogal druk. We hebben een mooi afscheidsfeest gehad met bijna alle vrienden, zijn nog even bij opa de Lange en oma Huisman op bezoek geweest, hebben nog een paar keer opnieuw afscheid genomen van vrienden en zijn uit eten geweest met onze families. Daarnaast moesten we nog een hoop dingetjes regelen en hebben we met onze moeders het appartement helemaal schoongemaakt. Daarna zijn we bepakt en bezakt naar Maastricht gereden waar Yves en de vader van Monica een overheerlijk afscheidsdiner gaven omdat zowel wij als Felix & Miet gaan backpacken en omdat het tevens zijn een-na-laatste avond in Nederland was. De dag voor ons vertrek zijn we in Gulpen gebleven en hebben we echt nog de allerlaatste dingetjes geregeld.
Donderdag 4 juli was het dan zover. Jeannine heeft ons naar Brussel toegebracht waar ook oom Sybout en tante Ineke helemaal uit Leeuwarden naar toe waren gereden om ons uit te zwaaien, echt superlief. Stiekem waren we toch wel een beetje zenuwachtig en afscheid nemen was toch wel moeilijk. Het is superleuk wat we gaan doen, maar ook wel moeilijk om iedereen 10 maanden te moeten gaan missen. Maar volgens Bart is het een goed teken dat we ons zo voelen, want dat betekent dat we superleuke vrienden en familie hebben, en dat klopt. (Dus dat is weer een compliment aan jullie!).
De vlucht van Brussel naar Kiev verliep goed. We hebben lekker bijgeslapen in het vliegtuig en hebben vanaf Kiev een bus en de metro naar ons appartementje genomen. Tot aan Bejing hebben we alle hostels en reizen al vastgelegd van te voren, omdat dat i.v.m. het regelen van de visa en treinreizen wel handig was.
Ons appartement ligt dicht bij een metrostation in een oud flatgebouw. Anna, de eigenaresse stond al klaar om ons de sleutel te geven. De ingang en de trap/lift van het gebouw zijn erg oud en aftands, maar het appartement zelf is heel netjes, voor Oekraïense begrippen. D.w.z. dat ik het balkon niet helemaal vertrouw, de gordijnenrails al naar beneden is gekomen en de wasmachine niet meer rond kan draaien en alleen maar een beetje naar links en rechts schommelt. Maar als je dat negeert dan hebben we een schoon, ruim appartementje met een eigen keukentje en badkamer en wifi. Dat is waarschijnlijk een luxe die we de komende maanden niet veel tegen zullen komen. Als backpackers hebben we onszelf een bepaald budget gegeven waar we ons ook aan proberen te gaan houden. Dus als we een relatief duurder appartementje nemen, dan zullen we het voor de rest wat goedkoper aan moeten doen. We zijn dus meteen ’s avonds naar de supermarkt om de hoek gelopen en hebben daar alvast avondeten en ontbijt e.d. gehaald voor de komende dagen. Ook smeren we elke ochtend heel burgerlijk broodjes die we meenemen en onderweg als lunch opeten!
Vrijdag zijn we eerst Kiev ingegaan. Kiev is een mooie stad die aan de rivier de Djnepr ligt en veel orthodoxe kerken heeft en grote communistische gebouwen. Midden in de stad loopt een grote straat, Kreshchatyk, die van vrijdagavond tot zondagavond afgesloten is voor het verkeer en waar iedereen dan loopt te flaneren en bierdrinken. In 2005 zijn we al eens met Bart zijn familie op vakantie in Kiev geweest omdat oom Hub hier vroeger gewerkt heeft. We waren erg benieuwd of Kiev nu veel veranderd was t.o.v. van toen. Toen viel ons het verschil tussen rijk en arm erg op. We hadden wel verwacht dat het een stuk moderner zou zijn geworden. Dat bleek echter niet zo te zijn. Er rijden wat nieuwere auto’s, de wegen in het centrum zijn vernieuwd (wrs. i.v.m. het EK-voetbal van vorig jaar) en de prijzen zijn iets verhoogd. Verder zie je nog steeds veel oude lada’s en trabantjes, veel armoede en gehandicapte mensen zonder goede voorzieningen als aangepaste schoenen, krukken en rollators. En als je eventjes goed zoekt dan kan je het bier goedkoper krijgen dan een flesje water of een kop koffie. Het goedkoopste bier wat we nu al hebben gezien was 70 cent voor 0,5L. We hebben er nu al een sport van gemaakt om zo min mogelijk uit te geven aan een kopje koffie en ik had nooit gedacht dat de dag zou komen dat ik een McDonalds uit zou lopen omdat ik een kopje koffie van 1,50 euro te duur zou vinden ;). Je hebt in de stad veel bestelbusjes staan die een koffieapparaat in de achterbak hebben en waar je de koffie voor 80 cent krijgt. Aangezien er heel veel parkjes en bankjes in Kiev zijn drinken we de koffie dus liever in een parkje op een bankje dan voor de dubbele prijs op het terras. (Tja, je bent Hollander of je bent het niet he).
Maar goed, buiten dat om vermaken we ons goed. De eerste dag hebben we dus veel van Kiev gezien en de tweede dag zijn we aan de Djnepr op het strand gaan liggen. Het is hier nu ongeveer 25-30 graden. Aan het strand ligt ook een groot openbaar fitnesspark (onoverdekt), waar ze van allemaal ijzer en onderdelen van oude werktuigen fitnessapparaten hebben gemaakt. Als fysio vind ik het echt geweldig om te zien hoe creatief ze met materialen omgegaan zijn en dat ook alle arme mensen hier gewoon gratis kunnen sporten. Het merendeel zijn weliswaar krachtpatsertjes die met veel te zware gewichten staan te oefenen, maar goed.
Bij sommige apparaten moet je echt goed kijken hoe het werkt. We hebben van alles uitgeprobeerd, van buikspieroefeningen tot bankdrukken tot een soort crosstrainer. Bij een van de apparaten dachten we dat het een fiets was, maar dat bleek een soort staande roeibank te zijn. Als extra gewichten gebruiken ze soms motorblokken, remschijven o.i.d. en we hebben zelfs een oude radiator gezien, echt geniaal.
De work-out heeft wel gewerkt want we hebben nu allebei flinke spierpijn!
’s Avonds hebben we wat aan het strand gegeten bij een van de restaurantjes. Het restaurant had alleen een kaart in het Oekraïens, dus dat was even puzzelen voor ons. We waren er wel achter dat салат salade is, картопля aardappel en кукурудза mais, maar konden toch niet echt achter de verschillende soorten vlees komen. M.b.v. de serveerster hebben we een shaslick weten te bestellen v/d bbq en maar een willekeurige salade aangewezen, wat achteraf een goede keuze was!
Gisteren en vandaag hebben we weer door Kiev gewandeld en ’s avonds steeds weer zelf gekookt en gerelaxed op ons appartementje. Na de drukke weken voor de reis is het ook wel even fijn om te kunnen bijslapen en het ’s avonds rustig aan te doen. Vanavond pakken we de nachttrein naar Moskou! We hebben als het goed is een slaaptrein geboekt, dus we zijn erg benieuwd wat we tegen gaan komen en of Moskou erg anders zal gaan zijn als Kiev.
Tot het volgende verslag!

• 08 Juli 2013 - 13:03

Jeannine:

hallo lieven. Goed om te lezen dat jullie het fijn hebben en kunnen uitrusten. Inmiddels in Moskou aangekomen? Liefs

• 08 Juli 2013 - 14:39

Pim:

leuk om te lezen! en om te volgen :)

• 08 Juli 2013 - 15:29

Coen En Margo:

Geweldig dat de eerste ervaringen al positief zijn. Jullie kennende wordt dit een voortreffelijke, uitdagende en spannende reis. Wij volgen jullie.
    Groetjes C&M

• 08 Juli 2013 - 16:31

Annabel:

Leuk om jullie eerste verslag te lezen! Ben benieuwd naar alle andere!!! Have fun!! Dikke kus,
    Annabel

• 08 Juli 2013 - 18:15

Eline:

Het klinkt of jullie heerlijk aan het genieten zijn, top!! Leuk om jullie verhalen te lezen:)

• 08 Juli 2013 - 21:23

Ellen:

Wat kan je toch leuk schrijven Han! Enjoy!! xx

• 08 Juli 2013 - 23:29

Anneke:

Hastikke leuk om jullie belevenissen te volgen! Kijk nu al weer uit naar het volgende verslag. Heel veel groetjes, anneke

• 09 Juli 2013 - 12:56

Yves En Monica:

Ik schrijf dan wel voor Monica maar we missen jullie nu al een beetje en vind het heerlijk om je eerste verhaaltje te lezen!! Geniet jongens en keep us updated,

PS misschien 2 talig zodat ik niet steeds hoef te vertalen voor Monicaatje ;)

Poene

• 10 Juli 2013 - 16:35

Bram:

Heerlijk verhaal, en dit is pas het begin! Veel plezier!

• 15 Juli 2013 - 21:46

Mischa:

Klinkt heerlijk!!
    Geniet lekker saampjes :)
    xx

• 27 Juli 2013 - 16:24

Felix:

we leven met jullie mee!! geniet ervan.

• 08 Augustus 2013 - 08:57

Marlies:

Prachtig verhaal ,,geniet nog van alles,, Verder is alles goed hier ,nog een fijne levensreis.
    Liefs Marlies xxx