No Tuk Tuk. Today and tomorrow! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart en Han - WaarBenJij.nu No Tuk Tuk. Today and tomorrow! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bart en Han - WaarBenJij.nu

No Tuk Tuk. Today and tomorrow!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Han

07 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

En we zaten voor de 4e dag op rij in de bus en deze keer naar Cambodja! Deze bus vertrok om 6 uur ‘s ochtends, en kwam uiteindelijk om 8 uur ’s avonds aan in Siem Reap. Eerst stopten we nog even in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodia, maar we wilden eerst naar de tempels van Angkor gaan in het noorden van Cambodja. Daarvoor ga je naar Siem Reap, de stad die naast de tempels ligt. Hier hebben we een driedaagse pas genomen voor de tempels, en hebben we deze elke dag met de fiets bezocht, om ook weer eens wat aan beweging te doen. Drie dagen tempels kijken zul je denken, nou we vonden het zeer de moeite waard! Er zijn heel veel kleine en grote tempels te zien, waaronder Angkor Wat, het grootste religieuze gebouw ter wereld. Ook zijn er veel tempels die 200 jaar lang “terug gegeven” zijn aan de jungle, waar dus nu de grootste bomen over en in groeien. Een groot gedeelte van de film Tomb Raider is hier opgenomen, met name in de tempel Ta Phrom, ook wel de jungle tempel genoemd.
In Siem Reap werden we ook lastig gevallen door iedereen op straat, net zoals in Vietnam, maar hier was het veel beter te verdragen. In Cambodja zijn de mensen hierin een stuk vriendelijker, en meestal gaat het met een grapje. “Do you want a tuk tuk? No. Then maybe tomorrow? Yes tomorrow!” Het is maar onze mening, maar Cambodja 1, Vietnam 0.
We verbleven in een leuk hostel, waar we ook aan de praat raakten met een Duitse jongen, een Nederlander en een Duitse vrouw. Met hen hebben we veel opgetrokken, en dat was erg gezellig! Ook vertelde Collin ons dat First (een vriend van hem, die wij ook kennen) in Siem Reap was, dus met hem en zijn reisgenootje hebben we ook een gezellig avondje doorgebracht. Ook zag ik op 1 dag iemand fietsen bij de tempels en ik dacht, die komt me bekend voor. Even via Facebook een berichtje gestuurd, en jawel, Jaj Gereadts was ook in Siem Reap. Voordat hij de bus nam naar Zuid Cambodja, hebben we met hem ook nog snel afgesproken. Het was een dolle boel! Korte samenvatting: Amok ordinair, Tomb Raider cocktail, mierenkroketten, foute loungebar, gratis middernacht fish spa (Dr fish!) en daarna een half uur kletsen met de eigenaar, dansen met de locals in Angkor Welk met viltrock.nl op de muur, en leren wat een Schluepferstuermer is!
Met de Duitse vrouw, Birgit, hebben we ook 1 dag de tempels bekeken, en daarna afgesproken om samen de bus te nemen naar Phnom Penh. Na nog een dagje lekker rondwandelen, hostel uitzoeken, en spullen naar huis versturen (duur in Cambodja!), namen we de bus en kwamen we ’s avonds in Phnom Penh aan.

In ons best wel nette hostel waar we aankwamen, was er toch nog een kleine verassing. Nadat we op het bed een filmpje hadden gekeken, keek ik wat beter naar de kussens en bleek dat we huisdieren hadden. Het waren maar twee grote en twee kleine, maar het Amerikaanse gezegde luid toch “Don’t let the bed bugs bite”, dus vroegen we maar om een andere kamer. De mensen van het hostel waren erg behulpzaam, en ze boden zelfs aan om gratis de was te doen voor ons. Toen we deze later terug kregen zat er hier ook een bedbug in, dus ze hebben blijkbaar een probleem waar ze de was ophangen... Verder was het erg schoon, ook de nieuwe kamer die we kregen, dus we hebben hier weer prima gelogeerd. De eerste dag in Phnom Penh, zijn we eerst naar S21 gegaan, wat een gevangenis was in de tijd van de Khmer Rouge. De recente geschiedenis van Cambodja is een verschrikkelijk en bloedig verhaal, vooral gedurende de tijd dat de Khmer Rouge aan de macht was. Ongeveer een kwart van de bevolking is in nog geen 4 jaar tijd vermoord, en S21 was een essentieel onderdeel hiervan. Deze voormalige school, werd door de Khmer Rouge verandert in een gevangenis. Scholen waren in die tijd sowieso verboden, en het hele land werd gedwongen om in de rijstvelden te werken. Iedereen die betrokken was bij het oude regime, werd met de hele familie gevangen gezet, gemarteld tot ze bekenden dat ze CIA of KGB waren, en daarna vermoord in de killing fields. Deze gevangenis kon je dus bezichtigen, en was behoorlijk indrukwekkend, aangezien alles nog precies hetzelfde uitzag als 30 jaar geleden, toen Phnom Penh bevrijd werd. Het was erg moeilijk om voor te stellen wat hier in Cambodia allemaal plaatsvond, en dat de westerse wereld niet ingreep. Als Vietnam Cambodja niet had ingenomen, dan was er weinig van de bevolking overgebleven. Ook het feit dat de VN de Khmer Rouge een zetel gaf, zelfs nadat ze verdreven waren uit de stad, en nog ondersteund werden door de VS, gaf een wrange smaak aan dit stukje geschiedenis. Hierna bezochten we de Killing Fields, de plek waar de gevangen uiteindelijk werden vermoord. Op een heel klein stukje land werden mensen in hele diepe putten gegooid, en vermoord met alles wat voor handen was. Aangezien kogels te duur waren, werd vooral landbouwgereedschap gebruikt. Alhoewel de overblijfselen van de slachtoffers verzameld zijn, komen nog steeds botten, tanden en klerenresten door regen boven de grond. Dit zagen wij ook. Ook dit was erg onvoorstelbaar, en we waren erg onder de indruk na deze dag. De dag erna wilden we wat luchtiger houden, dus zijn we naar het paleis gegaan. Maar omdat er een nationale feestdag was, konden we het paleis niet bezichtigen, en dus zijn we wat andere dingen gaan bekijken in de stad. Toen we dat moe waren, liepen we langs een tentje met Margharita’s voor 1,50. Twee Amerikaanse vrouwen zeiden dat ze heerlijk waren, dus hop om half drie aan de drank! Daarna liepen we naar een tempel, waar we Birgit uit ons hostel weer tegenkwamen. Samen met haar hebben we toen op een dakterras aan het water cocktails gedronken en een hapje gegeten. Toen opeens het vuurwerk losbarstte vanwege de nationale feestdag, werd ons afscheid van Cambodja toch wel erg speciaal. De volgende dag een tuk-tuk naar het vliegveld, en het Cambodja avontuur was alweer voorbij.

We hebben maar een weekje Cambodja meegemaakt, maar het proefde naar meer! Helaas moesten we door naar het altijd vervelende Australië, waar we helaas te weinig centen hadden voor een hostel en dus bij iemand op de bank gingen slapen. Voor de eerste keer couch surfen dus, en hoe ons dat beviel leest u de volgende keer in uw favoriete online reisdagboek!

De link voor de foto’s van Ankor Wat:

De link voor het de foto’s van Phnom Penh:

• 07 November 2013 - 14:57

Mischa:

Wow Han, lekker kort verhaal! ;)

• 07 November 2013 - 22:06

Pim:

Goed bezig!
    Good night sleep tight and don't let the bed bugs bite tonight